SOS-samtalet – ord för ord

Varit inne på Aftonbladet och läst samtalet som den unge
Emil hade innan han dog pågrund av att sjuksköterskan inte skickade
en ambulans , VEM som helst hade kunnat bedömma att han måste ha
en ambulans direkt , Vilken störd jävla sjuksköterska SERIÖST blir förbanna
på de saker hon säger till honom ....

Detta är lite av samtalet jag kopierat från aftonbladet.


Sköterska
: Ja, men nu, du pratar ju utan problem och du andas utan problem just nu när jag lyssnar på dig.

Emil: Jag får ta i allt vad jag har här.

Sköterska: Vad sa du?

Emil: Jag tar i allt vad jag har. Snälla.

Sköterska: Ja, men jag … jag liksom hör inte att du har andningsproblem. Så jag förstår liksom inte, är det något annat? Har du ont någonstans?

Emil: Ja, i hela kroppen.

Sköterska: Ja, har du gjort någonting de sista dagarna eller dagar.

Emil: Jag har varit sjuk hela veckan.

Sköterska: Ja, på vilket sätt … på vilket sätt har du varit sjuk då?

Emil: Nej men. Nu domnar hela min kropp bort. Åh!

Sköterska: Har du varit förkyld?

Emil: Ja, och nu kan inte jag andas. (Ohörbart)

Sköterska: Ja, men du pratar utan problem och för mig så hör jag inte att du har några andningsproblem.

Emil: (Ohörbart) Jag ringer för att jag inte kan andas. Jag kan inte andas längre.

Sköterska: Men du andas jättebra. Jag hör inte annat än att du andas.

Emil: Hjälp!

Sköterska: Utan problem.

Emil: Snälla! Skicka en ambulans!

Sköterska: Ja, men jag kan inte bedöma att du … vi behöver
skicka för att jag hör att du andas och att du står och går.

Emil: Jag ligger på golvet!

Sköterska: Ligger du på golvet?

Emil: Ja.

Sköterska: Mm.

Emil: Alltså, nu är... Jag vet inte hur mycket (Ohörbart) länge till. (Ohörbart)

Sköterska: Ja, men hur ska vi komma in genom din ytterdörr?

Emil: Jag har öppnat den nu.

Sköterska: Ja, men du ligger ju på golvet och säger att du har öppnat den nu. Då kan du ju röra dig.

Emil: Hjälp, alltså jag får panik.

Sköterska: Ja. Det kan jag förstå. Har du haft sådana panikattacker förut någon gång?

Emil: Nej.

Sköterska: Nej. Om du ligger på golvet nu, kan du försöka.. Ligger du på rygg eller på sidan eller?

Emil: Rygg.

Sköterska: Rygg? Försök sätt dig upp nu – när jag är i telefonen.

Emil: Jag kan inte.

Sköterska: Sätt dig upp nu!

Emil: Jag ramlar bara ihop.

Sköterska: Nej. Sätt dig upp nu! Du kan hålla i dig i toaletten, eller
i handfatet eller vad det nu är som finns i närheten. Så kan du hålla i dig. Sätt dig upp nu!


Sköterska: Ja, men du andas jättebra. Jag lovar dig.

Emil: (Rosslande ljud och en duns).


Senare under samtalet hörs hur Emil återigen
vädjar om en ambulans, fortfarande utan gehör från sjuksköterskan på SOS.



Senare dör han för han inte får en ambulans hemskickad till sin lägenhet



Kommentarer
Postat av: Nossie

FYFAN vad arg jag blir. ursäkta språket men jävla f*ttsköterska.

2011-04-21 @ 03:12:16
URL: http://rainbowspray.blogg.se/
Postat av: Issa

sv - Håller med dig man blir så JÄVLA FÖRBANNAD , riktigt jävla onödigt av henne att bete sig så ! _Han hade levt idag om de bara hade skickat en ambulans !! =/

2011-04-21 @ 12:49:56
URL: http://issabelleb.blogg.se/
Postat av: Nossie

Eller hur! Hur jävla svårt kan det vara att skicka en jävla ambulans till de i nöd. Det borde inte spela någon roll om någon har en panikattack eller om det handlar om ett kritiskt tillstånd. Hellre att man skickar ut en ambulans i onödan än inte alls. Människan DOG för helvete. Och även om sköterskan fick sparken så är det hemskt att säga att det inte hindrar det från att hända igen. Min bror var med om en liknande grej en gång där han inte fick ambulans och att det slutade med att han blev medvetslös i extremt hög feber ensam i sin lägenhet

2011-04-23 @ 15:50:49
URL: http://rainbowspray.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0